FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/04/2007

Kränkning av laglott?

Hej!SNÄLLA HJÄLP MIG!Jag är en kvinna,med en sjukdom som har dödligdiagnos.Jag har under året försämrats väsentligt.När jag gifte mig förde jag tre barn med i boet som min make ej är far till.Vi har idag totalt avbryten kontakt med äldsta dottern(ej gemensam),hon har förnedrat o bråkat.Vi har fyra barn gemensamt.Frågan,kan jag skänka min man allt jag äger och har nu?Är han då säker när jag går bort.Till läggas att han är min personliga assistent och jag verkligen vill detta.Tacksam så Tacksam för svar.MVH Orolig Katarina

Lawline svarar

Hej! För att förtydliga denna framställning inleder jag med att förenklat reda ut vissa arvsrättsliga begrepp. All den egendom du lämnar efter dig benämns kvarlåtenskap. Denna tilldelas sedan de rättmätiga arvingarna i kvotandelar. Dessa kallas arvslotter. Exempelvis om tre barn ska ärva ensamt är deras arvslotter 1/3 var. Hälften av arvslotten är laglott (se Ärvdabalken 7:1 http://www.lagen.nu/1958:637). Det speciella med bröstarvingar (barn till den avlidne) är att de har ett så kallat förstärkt laglottsskydd. Detta innebär att deras laglott, hälften av arvslotten, ej kan kränkas genom testamente. Du kan således inte med framgång testamentera bort denna del till förmån för din make. Bröstarvingen kan genom klander ändå få ut sin laglott (se exempelvis ÄB 7:3 http://www.lagen.nu/1958:637). Mitt tips är att du testamenterar bort den del som utgör din dotters arvslott till förmån för din make, fast med förbehåll för att hon skall få ut sin laglott. Det kan vara bra att uppsöka en yrkesman vid upprättande av testamente. Det är av synnerlig vikt att utformningen och testatorns vilja blir klar och tydlig så att det inte uppkommer tolkningsproblem i framtiden. Om Ni väljer att själv upprätta testamentet, läs igenom den viktiga lagreglering som finns i Ärvdabalkens 10 kap. vad gäller förutsättningar för giltighet och om testamentets upprättande. (http://www.lagen.nu/1958:637).
Lisa SwansonRådgivare