FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/05/2007

Kan enskild egendom bli giftorättsgods?

Hej ! Jag och min bror fick för sex år sedan vårt familjesommarställe som gåva av vår mor. I gåvobrevet finns en skrivelse om att gåvan ej skall utgöra giftorätt. Jag har varit gift med min fru i snart 20 år och vill att hon skall ha obegränsad rätt till min hälft. Hur åstakommer jag detta ? Vi har ett äktenskapsförord sen vi gifte oss och vi tänkte annullera detta - men efter vad jag förstått måste vi registrera ett nytt och skriva att allt ska omfattas av giftorätt. Skulle vi här kunna skriva om sommarstället ?

Lawline svarar

Hej! Det framgår av frågan att villkoret för gåvan från din mor var att stugan skulle vara din enskilda egendom, dvs. att den inte skulle kunna ingå i en bodelning mellan dig och din hustru. Detta kan ni inte nu ändra på. Stugan kommer alltid att vara din enskilda egendom oavsett vad du och din hustru inbördes avtalar. Vad gäller annan egendom som du och din hustru äger står det er fritt att göra denna till giftorättsgods. Vänligen,
Rådgivare