FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/04/2007

Rätt att behålla pantsatt halsband?

Jag har givit ett halsband som säkerhet för ett penningalån till en vän. Fodran är preskriberad men jag kan väl inte kräva tillbaka halsbandet? Det tillfaller väl min vän som har givit lånet?

Lawline svarar

Hej!

Utgångspunkten för pantsättning av lös egendom är att förbehåll om att panten ska vara förverkad om gäldenären inte betalar fordringen är utan verkan. Detta framgår av 37 § avtalslagen. Däremot kan man i efterhand ingå avtal om att den som lånat ut pengar får behålla panten om den som lånat pengarna inte betalar tillbaka i tid. Om ni inte kommit överens om annat har din vän dock rätt att sälja halsbandet och behålla så mycket av köpeskillingen som motsvarar skulden. Blir det pengar över ska de tillfalla dig. Denna rätt består trots att fordringen har preskriberats.

Med vänlig hälsning

Filip SkoglundRådgivare