FrågaSKATTERÄTTÖvrigt21/05/2007

Beskattningsmetod vid avyttring av aktier

Hej, Vid beräkning av vinst/förlust MÅSTE man tillämpa Genomsnittmetoden/schablonmetoden ELLER om man vill FÅR man använda den verkliga förhållanden (alltså den verkliga köp och sälj notorna). Om man vill beräkna vinst/förlust, får man göra det så då enligt lagen?

Lawline svarar

Hej! Jag antar att Du pratar om försäljning av aktier här. Aktier beskattas i inkomstslaget kapital. Det som beskattas är vinsten som eventuellt görs vid en försäljning. Detta fastställs i 44 kap 13 § IL se http://www.lagen.nu/1999:1229 . Genomsnittsmetoden skall användas enl. 48 kap 7 § IL. Denna metod innebär att om Du har köpt aktier vid olika tillfällen och till olika pris så skall genomsnittskostnaden tas upp som omkostnadsbeloppet vilket är praktiskt om man väljer att endast sälja av en del av det antal aktier som innehas. Skulle Du endast ha köpt aktier vid ett tillfälle sammanfaller köpnotan med genomsnittsbeloppet. Vidare finns helt riktigt en bestämmelse i 48 kap 15 § som anger att det går att istället välja schablonmetoden som innebär att kostnaden tas upp till 20 % av försäljningsbeloppet. Andra bestämmelser i 48 kap. finns som handlar om andra typer av värdepapper än marknadsnoterade aktier, något jag inte kommer gå in på här. Svaret på Din fråga är således att metoderna skall användas. Med vänlig hälsning,
Rådgivare