FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/05/2007

Bodelning mellan sambos

vid uppbrott i samboende , vad skall räknas som skäligt för soffgrupp, tvättmaskin, torktummlare mm.hur många %minskas för slitage mm . finns det någon regel för inte kan väl själva inköps summan vara den gällande ?

Lawline svarar

Då ett samboförhållande upphör av annan anledning än att man ingår äktenskap med varandra ska bodelning göras om någon av samborna begär det. Regler om bodelning mellan sambos finns http://www.lagen.nu/2003:376 . Det som ska fördelas mellan samborna är enbart den egendom (bostad och bohag) som har införskaffats för gemensamt bruk. Först tittar man på vad den enskilde sambon har för egendom och om några skulder ska räknas av från denna. Sedan slår man ihop det som återstår varefter detta ska delas lika mellan samborna. Om det med hänsyn till samboförhållandets längd eller sambornas ekonomiska förhållanden är oskäligt att den ene sambon ska överlämna viss egendom till den andre, ska bodelningen i stället ske så att den förste sambon får behålla mer av sin egendom. Om detta undantag inte är tillämpligt ska den sambo som behåller viss egendom i stället ge annan egendom eller pengar till den andre. Det finns ingen regel i sambolagen som talar om hur denna beräkning ska ske, utan det som sägs är att motsvarande belopp ska utgå, varmed troligtvis menas marknadsvärdet. Med vänlig hälsning
Julia AsplundRådgivare