FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/08/2008

Ersättning för arbete vid bodelning

Min man och jag ska skiljas. Han ska bo kvar i vårt gemensamma hus med barnen. Hans far har renoverat huset till stor del. Kan han kräva att hans fars arbetstimmar ska räknas med vid bo-delningen?

Lawline svarar

Hej. Äktenskapsbalkens bestämmelser om bodelning ger ingen av makarna eller någon på respektive makes sida rätt kräva erättning för arbete som lagts ned. Det finns under vissa förutsättningar möjlighet till jämkning, vilket innebär att en av makarna får behålla mer av sitt giftorättgods. Enbart det faktum att din mans far renoverat huset till stor del är inte i sig själv grund för jämkning. Med vänlig hälsning,
Jon ÖstremRådgivare