FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/05/2007

Särkullbarns arvsrätt och basbeloppsskyddet

Särkullbarn! Begränsas/förnekas deras omedelbara arvsrätt om dödsboets värde överstiger 4 basbelopp ?

Lawline svarar

Hej! Särkullbarn har alltid rätt att få ut sitt arv efter föräldern direkt. Arvet kan dock minskas om den efterlevande maken inte har kvar egendom som motsvarar fyra basbelopp, som enskild egendom eller som den maken erhöll i bodelningen. I så fall skall man nämligen ur boet ta ett belopp så att den efterlevande maken sammanlagt får kvar fyra basbelopp. Mvh
Miranda BergRådgivare