FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/12/2005

Ingår makes klocka och väskor i bodelning?

Hej. Min fråga är vid äktenskapsskillnad hur är det med bodelning ang dyr klocka. kostar 70.000 sek + ca, 5 stycken väskor a pris 5000sek ingår det i en sk, bodelning ?

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln är att all egendom blir giftorättsgods och skall ingå i bodelningen. Några undantag finns. 1. Om egendomen är enskild skall den inte ingå. Exempel på enskild egendom är om du har ett äktenskapsförord eller fått egendom i gåva av någon med villkoret att den skall vara enskild eller om det är ärvd egendom där arvlåtaren velat att den skall vara enskild. 2. Personliga presenter, kläder samt annat som är för ditt personliga bruk. 3. Om det med hänsyn till äktenskapets längd ekonomiska förhållanden eller andra omständigheter är oskäligt att med en likadelning kan den ena maken få behålla mer av sitt giftorättsgods. All egendom ingår fortfarande i bodelningen men den jämkas till den rikare makens fördel. Den egendom du nämner faller troligtvis in under punkten 2, alltså personliga saker som inte ingår i bodelningen. Förutsättningen är då att både klockan och väskorna är dina och endast använts av dig samt att undantaget kan anses ha skälig omfattning. Pga det sakernas höga värde är det osäkert om dessa ryms inom "skälig omfattning" och det är alltså möjligt att argumentera för både den ena och den andra lösningen.
Rådgivare