FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/05/2007

Måste min bror ärva mig?

Jag är ensamstående och har inga barn. Har en bror i USA som jag inte har haft kontakt med sedan 60 talet. Tror att han har dubbelt medborgarskap. Vill inte att han skall ärva mig utan vill överlåta allt mitt till en person som har betytt mycket för mig genom livet. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej. Om dina föräldrar inte är i livet kommer din bror att ärva dig. 2:1§ Ärvdabalken http://www.lagen.nu/1958:637. Syskon har till skillnad från barn inte rätt till någon laglott (det vill säga den del av arvet som arvlåtaren inte kan testamentera bort). Det är därför inga problem om du vill testamentera bort all din egendom till någon annan än bror. Jag rekommenderar att du tar hjälp av en jurist att skriva ett testamente. Med vänlig hälsning
Rådgivare