FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/04/2007

Arv och laglott

Hela mitt liv har jag försökt att vinna min mors kärlek, utan någon framgång. I dag, 45 år gammal, har jag en gång för alla ledsnat och beslutat mig för att inte höra av mig mer. Mor har en taxerad förmögenhet om sex miljoner kronor. Pengar kan inte reparera en olycklig barndom, men skulle onekligen kännas som plåster på såren, om mor går bort före mig. Min fråga är: Hur mycket kan min mamma testamentera bort från mig? Vi är två systrar med olika fäder och båda papporna är döda sedan länge. Mamma är således änka och hon är inte omgift och inte heller sammanboende med någon. Mor har en syster i livet, som enda nära släkting.

Lawline svarar

Hej, Som barn räknas du och din syster som bröstarvingar och ni två ska ärva lika stor del var från er mamma, se 2:1 Ärvdabalken. Av den del du har rätt att ärva som bröstarvinge utgör hälften den så kallade laglotten, se 7:1 Ärvdabalken. Laglotten kan din mamma inte testamentera bort. Om din mamma vid sin död skulle ha en förmögenhet om 6 000 000 kronor och det inte finns något testamente ska du och din syster ärva hälften var, det vill säga 3 000 000 kronor var. Av dina 3 000 000 kronor utgör 1 500 000 kronor laglotten. Den delen kan din mor alltså aldrig testamentera bort. Om din mamma ändå har testamenterat bort din laglott eller del av den kan du kräva jämkning av testamentet, 7:3 Ärvdabalken. Hoppas att du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma, Med vänlig hälsning
Cecilia JohanssonRådgivare