FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/04/2007

Tillämplig lag på arv efter utländsk medborgare

Hej. En svensk kvinna gifter sig med en engelsk man i Sverige där de också bosätter sig och köper hus som dock står i hustruns namn. Paret har inga gemensamma barn. Mannen har sedan ett tidigare äktenskap i England två barn som alltid bott i England. Min fråga gäller arvsrätten för dessa barn ifall deras far avlider. Vilken arvsrätt tillämpas för dessa barn ? Ser fram emot ert svar.

Lawline svarar

Hej, enligt lagen (1937:81) om internationella rättsförhållanden rörande dödsbo så tillämpas engelsk lag vad gäller vem som har rätt till arv efter den avlidne. Detta framgår av 1 § som stadgar: "Rätt till arv efter svensk medborgare varde, ändå att han ej hade hemvist i riket, bedömd enligt svensk lag. I avseende å arv efter medborgare i annat land gälle lagen i det landet. Vad nu är sagt om rätt till arv skall äga tillämpning jämväl i fråga om arvinges rätt att utöver sin arvslott njuta underhåll ur kvarlåtenskapen." Medborgarskapslandets lag blir alltså tillämplig (jag tolkar det som att manen var engelsk medborgare). vänliga hälsningar
Rådgivare