FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/12/2005

Sambo med skatteskuld

Jag blir sambo och undrar om jag behöver vara orolig för de skatteskulder som min sambo har. Jag vill inte att de drabbar mig på något vis. Vi kommer att ha en skild ekonomi samt ett samboavtal som säger att sambolagens bodelning inte ska gälla

Lawline svarar

Skatteskulder är helt personliga, varför du inte behöver känna någon oro. Sambolagens regler omfattar endast gemensam bostad och gemensamt bohag. Ej annan egendom, varför exempelvis banktillgodohavanden ej omfattas. Ert samboavtal, som skall vara skriftligt och undertecknas av er båda, kommer alltså att innebära att ni behåller den egendom ni äger vid eventuell separation. Äger ni något med samäganderätt, skall den egendomen delas vid eventuell separation. Observeras bör att ett samboavtal ej kan avtala bort rätten att överta den gemensamma bostaden, då denna regel är tvingande enligt sambolagen. Den av er med bäst behov av bostaden har alltså rätt att överta den, om det anses rimligt, oavsett vad ni avtalat i ert samboavtal. Mvh
Lisa HallergrenRådgivare