FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/04/2007

Arv efter mormor när modern avlidit

Hej Jag undrar vem som ärver min mormor, när min mamma har avlidit.

Lawline svarar

Hej! Av din fråga så utgår jag från att din mormor inte är gift. Makar ärver annars varandra före bröstarvingar som får ut sitt arv efter makens dödsfall, 3:1 ÄB, såvitt det inte finns särkullbarn som har rätt att omedelbart få ut arvet. Arvet, vare sig det rör sig om ett arv direkt efter dödsfallet eller om efterarv, fördelas på bröstarvingarna, dvs. din mormors barn. Om något av barnen har avlidit så får det avlidna barnets egna barn dela på förälderns lott, 2:1 ÄB. Det innebär alltså att du får ärva den del i boet som din mamma skulle ha haft rätt till. Om du har syskon delar ni på din mammas andel i boet. Lagrum hittar du http://www.lagen.nu/1958:637. Med vänlig hälsning
Rådgivare