FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/04/2007

Vem har rätt till lägenheten?

Hej Det är så här att jag (man) och min (kvinna) sambo ska gå åt varsina håll. Och hon är med barn. Vi bor just nu tillsammans i en 3a hyresrätt och det är jag (man) som står på kontraktet. Har jag rätt att kasta ut henne ur min (man) lägenhet. Mvh Danny (man)

Lawline svarar

Hej! Enligt Sambolagen 22 § har din sambo, när förhållandet upphör, rätt att överta den gemensamma bostaden om hon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om ni inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det. Vill din sambo ta över lägenheten ska hon framställa sitt anspråk senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Lämnar hon bostaden, skall anspråket dock framställas senast tre månader därefter. Du kan läsa mer http://lagen.nu/2003:376 . Med vänlig hälsning
Rådgivare