FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/04/2007

Gåva mellan makar

Hej Min pappa och jag diskuterade gåva till make maka, varför gör man detta och i vilka sammanhang.Vore mycket tacksam om någom kunde svara på detta. MVH Undrande dotter:::

Lawline svarar

Hej! Gåvor mellan makar sker varje dag av olika anledningar, ibland förekommer det även att en skuldsatt make/maka ger egendom i gåva till den andra maken för att just den egendomen inte ska kunna tas i anspråk av givarens borgenärer. (Det finns dock skyddsregler i Konkurslagen om återvinning av gåvor mellan makar i vissa fall). En gåva mellan makar gäller, enligt Äktenskapsbalken 8:1 http://www.lagen.nu/1987:230 , mellan dem båda om de iakttagit vad som gäller för fullbordad gåva allmänhet. Det betyder att egendomen måste vara överlämnad så att den make som givit den inte längre kan förfoga över den eller har den i sin besittning. Det kravet är svårt att uppfylla t.ex om gåvan gäller en tavla som hänger i makarnas gemensamma bostad. Lämnar den gåvotagande maken egendomen till tredje man för förvaring är kravet dock uppfyllt. Gåvan är då gällande makarna emellan. Däremot gäller den inte gentemot givarens fordringsägare. Trots att gåvan gäller mellan makarna kan den alltså tas i anspråk av givarens fordringsägare. För att en gåva skall bli gällande mellan makar trots att vad som gäller för fullbordad gåva i allmänhet inte kunnat iakttagas eller för att den skall bli gällande gentemot givarens fordringsägare måste gåvan registreras genom anmälan till tingsrätten. Undantag från registreringskravet har gjorts för personliga presenter som inte står i missförhållande till givarens ekonomiska villkor. Med vänlig hälsning
Rådgivare