FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/12/2005

Tidpunkt för värdering av tillgångarna i ett dödsbo?

Om ett arvsskifte inte kan genomföras på grund av meningsskiljaktigheter om värdering av boets tillgångar och en skiftesman utses. Hur går skiftesmannens värdering av boet till? Värderas boet till "dagsvärde" eller är det värdet vid datum för dödsfallet som används? Jag tänker närmast på fonder och aktier. Har det gått några år kan skillnaden vara ganska stor.

Lawline svarar

Dödsboets tillgångar och skulder skall i bouppteckningen värderas utifrån det marknadsvärde de hade på dagen för dödsfallet.
Sara EdströmRådgivare