FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/04/2007

Restriktioner vid häktning

Får man ta emot besök om man är belagd med restriktioner, och får då sambo och en treåring då hälsa på i ett häkte? Vad säger lagen om detta?

Lawline svarar

Hej! Det finns olika skäl som gör att domstolen beslutar att häkta en person som är misstänkt för brott: det kan finnas fara för att personen annars flyr, att personen annars kan försvåra utredningen av brottet eller att det finns risk för att personen fortsätter att begå brott om den skulle försättas på fri fot. I samband med häktningsbeslutet kan även domstolen besluta om restriktioner om åklagaren yrkat på detta. Restriktioner aktualiseras främst om det föreligger fara för att den misstänkte annars skulle kunna försvåra utredningen (detta kallas kollusionsfara). Det finns flera olika typer av restriktioner och ett fåtal eller samtliga kan gälla. Det kan vara fråga om att den häktade inte får läsa tidningar eller inte får se på TV. Det kan även vara fråga om att brev granskas av åklagaren eller att den häktade inte får ta emot besök eller inte får tala i telefon. Om besöket är tillåtet eller inte beror alltså på om restriktioner finns angående just besök eller ej. Det finns inga speciella regler för besök av barn. För lagrum angående detta se rättegångsbalken 24 kap 5 a § http://www.lagen.nu/1942:740 . Vänligen,
Rådgivare