FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/03/2007

Har sambor arvsrätt?

Min far köpte 1978 en sommarstuga samt en lägenhet 1989. Han har sedan 1995 ett samboförhållande med en kvinna. Har hon eller hennes son arvsrätt på detta ?

Lawline svarar

Hej, Nej, troligtvis inte, men det är förutsatt att inget testamente till någon av dem föreligger. Sambor saknar arvsrätt. Dör en sambo kan den efterlevande sambon emellertid begära bodelning enligt 8 § sambolagen (SamboL, http://lagen.nu/2003:376). Då skall endast samboegendom delas. Samboegendom är sambornas bostad och bohag om de är införskaffade för gemensam användning, vilket stadgas i 3 § samma lag. En sommarstuga är enligt 7 § SamboL inte samboegendom om den används huvudsakligen för fritidsändamål. I ditt fall är sommarstugan dessutom införskaffad långt innan samboförhållandets början. Med största sannolikhet omfattas den alltså inte av bodelningsreglerna. Lägenheten verkar inte vara införskaffad för deras gemensamma användning, eftersom den införskaffats innan samboförhållandets början. Därför omfattas inte heller den av bodelningsreglerna i SamboL. Vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare