FrågaEKONOMIÖvrigt07/12/2005

Återuppväckning av preskriberad fordran

Om jag inte visste att skulden redan var preskad när jag ansökte om skuldsanering,är då en ansökan om skuldsanering ett preskavbrott? Tacksam för ett snabbt svar stig malmkvist

Lawline svarar

Hej! Som jag nämnde i mitt tidigare svar bör ansökan om skuldsanering ses som ett preskriptionsavbrott genom att du då som gäldenär erkänner din fordran hos borgenären När preskriptionstiden, enligt 2§ preskriptionslagen (http://lagen.nu/1981:130), löpt ut utan preskriptionsavbrott enligt 5 § preskriptionslagen (http://lagen.nu/1981:130) anses en fordran vara preskriberad. En fordran kan dock i vissa fall återupplivas trots att den preskriberats. Ett erkännande av en redan preskriberad fordran kan ådra gäldenären betalningsskyldighet. HD bedömde i rättsfallet NJA 2002 s. 362 frågan vad som krävs för att en preskriberad fordran på en konsument skall anses ha återuppväckts. HD konstaterade att bedömningen av om en fordran är återuppväckt bör, i enlighet med allmänna avtalsrättsliga principer, utgår från gäldenärens vilja i det enskilda fallet. Domstolen uttalade att när gäldenären är en konsument bör krävas att han på ett otvetydigt sätt har åtagit sig att betala fordringen trots att han haft vetskap om att den är preskriberad eller att han är villig att betala fordringen hur det än förhåller sig med frågan om preskription. Bevisbördan för detta åvilar borgenären. Som jag tolkar HD:s avgörande blir frågan om din ansökan om skuldsanering, efter preskriptionstiden löpt ut, är att anse som en återuppväckning av fordran beroende av vad du som konsument har velat och varit medveten om. Har du inte vetat att fordran var preskriberad, så är det antagligen inte att anse som en återuppväckning, och i och med att bevisbördan ligger på borgenären så har du ett bättre utgångsläge. I och med att ditt erkännande var en ansökan om skuldsanering så var ju din vilja heller aldrig att betala hela fordringen vilket också torde tala till din fördel. Allmänt anses att en gäldenär får skylla sig själv om han betalar en redan preskriberad fordran. Även om du inte skulle vara konsument så är nog inte fordran återuppväckt ändå men tanke på att borgenären inte fått något i sin besittning. Dock finns ingen klar praxis på området som rör just frågan om ansökan om skuldsanering kan återuppväcka en redan preskriberad fordran. Jag råder dig till att fråga en specialist på området om du behöver mer hjälp. MVH
Rådgivare