FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/03/2007

Testamente till förmån för ofött barn

Kan min sambo skriva testamentet till förmån för vårt ännu ofödda barn? han har inget testamente alls vilket väl innebär att hans föräldrar ärver honom om det skulle hända något innan barnet är fött och han erkänt faderskapet?

Lawline svarar

Hej! Ja, man kan skriva ett testamente till förmån för ett ofött barn såvida barnet är avlat när testamentet skrivs (se 9:2 Ärvdabalken). Testamentet gäller dock endast om barnet föds levande. Om din sambo inte skriver ett testamente, och skulle dö innan barnet föds så ärver barnet dock sin pappa ändå (1:1 Ärvdabalken) såvida barnet föds levande. Med vänlig hälsning
Cecilia JohanssonRådgivare