FrågaARKIVÖvrigt08/04/2007

Rätt till omserve i bordtennis

Om en pingisboll går i nät mer än två ggr under en spelares serve, har han rätt till ytterligare en omserve då eller är det poäng till motspelaren? MVH, Marcus

Lawline svarar

Hej. Denna fråga är inte av någon egentlig juridisk karaktär utan svaret får finnas i Svenska Bordtennisförbundets officiella regelverk. Enligt ”Spelregler för Bordtennis” bestämmelse 2.9.1.1 finns ingen begränsning i antalet gånger en serve får vidröra nätet för att servande spelare ska få rätt att serva om. Sålunda har han rätt att få serva om obegränsat antal gånger under förutsättning att serven i övrigt är enligt spelets regler. Mvh
Ola DavidssonRådgivare
Public question details image

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000