FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/04/2007

Vad ingår i samboegendomen?

När vi ingick vårt samboförhållande slängdes det mesta av mitt tidigare bohag eftersom det var gammalt och slitet. I stället inreddes hemmet med ett betydligt nyare bohag som min sambo hade förvärvat innan samboendet ingicks. Nu vid separation vill min sambo ta med sig allt det bohag som han förvärvade innan och hade med sig till vårt gemensamma hem. Kan jag begära delning av detta bohag genom sambolagen?

Lawline svarar

Hej, När man har varit sambo med någon och samboförhållandet upplöses ska sambornas gemensamma bostad och bohag fördelas genom bodelning om egendomen har köpts för gemensam användning, se 3§ Sambolagen. Till bohag räknas möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet, se 7§ Sambolagen. Som jag förstår din fråga har din sambo köpt bohaget för att använda för eget bruk redan innan ni flyttade ihop och i så fall räknas inte det bohaget till samboegendom och du kan alltså inte begära att det ingår i en bodelning. Med vänlig hälsning
Cecilia JohanssonRådgivare