FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/04/2007

Sambos rätt att överta bostadsrätt

Mina avlidna föräldrar upprättade inbördes testamente i vilket framgår att arvet efter dem skall vara enskild egendom. Nu avser jag inom kort att köpa en bostadsrätt för en del av mitt arv. Där tänker jag bo med min flickvän. Kommer bostadsrätten att betraktas som samboegendom om vi skulle göra slut?

Lawline svarar

Hej, Om det hade varit så att du och din flickvän varit gifta så hade din lägenhet skyddats som enskild egendom genom bestämmelser i Äktenskapsbalken, närmare bestämt 7 kapitlet 2 § som du kan läsa http://www.lagen.nu/1987:230 . För sambor som lever under äkteskapsliknande förhållanden gäller Sambolagen som i mångt och mycket bygger på Äktenskapsbalkens regler. I Sambolagens 4 § finner man regler om att egendom som en sambo ärvt med villkoret att egendomden ska vara enskild, inte ingår i den egendomsmassa som ska delas genom bodelning vid samboförhållandets upphörande. Din lägenhet är alltså skydadd även enligt Sambolagen. Om du är osäker på testamentet eller av någon anledning verkligen vill vara på den säkra sidan så kan du och din flickvän upprätta ett sk samboavtal. Detta reglerar vilken egendom som ska och inte ska ingå i en eventuell bodelning. Avtalet måste vara skriftligt och undertecknas av er båda. Reglerna om samboavtal hittar du i Sambolagens 9 §, hela sambolagen kan du läsa http://www.lagen.nu/2003:376 . Vänligen,
Mia EjendalRådgivare