FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/11/2005

Samboegendom

Sambon står som ägare till vår båt, hur skriva avtal att den är vår gemensamma egendom, vid exempelvis dödsfall? skillnaden mellan fri och full äganderätt i ett sambotestamente?

Lawline svarar

Hej! Sambors egendom skall enligt sambolagen http://lagen.nu/2003:376 utgöras av gemensamma bostad och bohag om det har förvärvats för gemensamt ändamål, och det är alltså det som skall delas ifall samboförhållandet skulle upphöra på grund av separation eller dödsfall. Till gemensamma bostad och bohag räknas dock inte sådan egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål, exempelvis en båt (såvida man inte bor på båten), varför båten således inte skulle delas vid en sambobodelning. Om den kvarlevande sambon vid dödsfall inte är ”faktisk” ägare till egendomen ifråga kan så kallad dold samäganderätt föreligga. Den kvarlevande sambon har då att visa att han/hon haft del i egendomen, exempelvis för att båda tillskjutit medel för anskaffandet av egendomen. För att underlätta för den kvarlevande sambon kan samborna redan innan dödsfallet göra uttryck för deras gemensamma vilja om att egendomen skall vara gemensam. De kan till exempel upprätta ett avtal dem emellan att egendomen skall ses som gemensam (ett samboavtal skall vara skriftligt och undertecknat av båda för att vara giltigt, men behöver inte vara bevittnat), faktiskt överlåta hälften av egendomen till den ”dolde” ägaren genom exempelvis en gåva eller genom att testamentera egendomen till den kvarlevande. Vid skillnaden mellan att få egendom testamenterad till sig med full äganderätt eller fri förfoganderätt innebär det sistnämnda att man får förbruka egendomen men inte själv testamentera den vidare, till skillnad från full äganderätt då man bestämmer helt själv vad man vill göra med egendomen. mvh
Lorraine SauvyRådgivare