FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/04/2007

Ålder samt föräldrars samtycke till abort?

Hvor gammel skal man være for at søge om abort I Sverige ? Er der en mindstealder? I danmark skal man have tilladelset til abort hvis man er under 18 år og man kan få en værge beskikket til at varetage den opgave såfremt ens forældre ikke vil samtykke, hvordan er reglerne for det i Sverige ?

Lawline svarar

Hej! I jämförelse med dansk rätt skiljer sig den svenska regleringen kring abort i detta avseende. Vad gäller 18-årsgränsen och krav på föräldrars samtycke finns detta inte omnämnt i abortlagen, se http://lagen.nu/1974:595 . För att få djupare vägledning får man istället söka svaren i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om abort. Jag har tidigare besvarat en snarlik fråga som delvis tar upp din fråga som du kan hitta http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=4832 . Av de allmänna råden framgår att om en kvinna är under 18 år bör denne uppmanas att i första hand själv berätta om graviditeten och den önskade aborten för sin eller sina vårdnadshavare eller, om detta inte är möjligt, för någon annan vuxen närstående person. ”Om den unga kvinnan motsätter sig att vårdnadshavaren kontaktas, måste vårdpersonalen utifrån föräldrabalkens bestämmelser om vårdnadshavarens allmänna omvårdnadsansvar bedöma, med hänsyn till kvinnans ålder och mognad, om det är lämpligt att ändå informera denne. Även om den unga kvinnan inte har nått en sådan ålder och mognad att hon har fått ett integritetsskydd gentemot vårdnadshavaren kan det ändå finnas en skyldighet att hemlighålla uppgifter om henne för vårdnadshavaren enligt 14 kap. 4 § andra stycket sekretesslagen (1980:100), nämligen om det kan antas att hon lider betydande men, om uppgifterna röjs för denne.” Detta betyder att det i svensk rätt inte finns någon minsta ålder för att söka abort. En abort kan dessutom genomföras på önskan av minderårig utan föräldrarnas samtycke om det sker på sådant sätt som redogjorts ovan. Med vänlig hälsning
Peter AhlströmRådgivare