FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/04/2007

Har avliden med oskiftat dödsbo möjlighet att taga arv?

Knepik fråga. Min vännina som är skild har två söner.Den ena sonen avled för ett år sedan.Sonen hade inga barn.Min vännina och hennes före detta man ärver.Men hennes före detta man som är sjuk ger den andra sonen fullmakt att företräda honom...I arvet finnes hus med 3.000 kv.tomt. vid havet.Boet är inte skiftat Men sonen som lever vill ha allting.Men nu så hände det för någon månad sedan att hennes före detta sjuke man avled...Han hade skrivit testamente för tre år sedan där han ger det till sina båda söner.Vi undrar nu så här.Dödsboet som lever kvar och inte är skiftat ännu...Kan nu avlidna Pappans arv gå in i avlidna sonens dödsbo som lever kvar och inte är skiftat ännu...ELLER äger den andra sonen allt efter pappan...Som nu avlidit,Vi tackar för svar

Lawline svarar

Arvsreglerna i ÄB (ärvdabalken som du finner http://www.lagen.nu/1958:637 ) ställer upp regler vem som kan ärva. Enligt 1 kap 1§ ÄB kan endast den som lever vid tillfället för arvlåtarens död taga arv av denne. Eftersom sonen avled före fadern kommer således den andra sonen taga hela hela arvet som sin arvslott (2 kap 1§ ÄB). Den avlidne före detta makens egendom kommer således i sin helhet tillfalla den enda kvarlevande sonen, vilket kanske inte är så lustigt. Vore konstigt om en före detta make på omvägar skulle kunna gå före en bröstarvinges legala rätt till sin arvslott utan att detta stipulerats i något testamente. Med vänlig hälsning,
Rådgivare