FrågaEKONOMIÖvrigt28/11/2005

Kan man minska en skuld genom att betala i god tid?

Vid alltför sen betalning efter förfallodatum utgår i regel dröjsmålsränta. Ponera nu att betalning sker i god tid före förfallodagen. Kan man då utan formellt medgivande från betalningsmottagaren göra avdrag på fakturabeloppet med samma räntesats som tillämpas för dröjsmålsräntan? Betalningsmottagaren bör ju rimligen kunna dra räntemässig fördel av den tidigarelagda betalningen.

Lawline svarar

Om ett visst förfallodatum är överenskommet för betalning av en skuld är det som utgångspunkt på detta datum som betalning skall ske. Om betalning sker för sent har mottagaren rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen. Av detta följer ingen omvänd rätt för gäldenären (den som är skyldig att betala) att utge ett mindre belopp bara för att betalning sker innan förfallodatumet. Avtalat datum och belopp gäller. Man kan ju alltid välja att betala "för tidigt" men det medför ingen speciell fördel för gäldenären. I sådana fall skulle ju alla kunna minska sina räkningar varje månad genom att betala dem innan utsatt förfallodatum.
Sara EdströmRådgivare