FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/03/2007

Utgör vapen samboegendom vid bodelning?

Vid en bodelning (sambolagen) ingår vapen & gevär och ska de räknas med vid en bodelning?

Lawline svarar

Hej, Vid en bodelning mellan sambor ingår den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget om detta införskaffats för gemensamt bruk enl. 3§ SamboL, se http://lagen.nu/2003:376. 6§ definierar det gemensamma bohaget som någon form av inre lösöre, dvs. saker som i princip används i hemmet på något sätt. Dessutom undantas i samma paragraf egendom som används uteslutande för den ena sambons bruk. Enligt 7§ undantas vidare egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål. Vapen torde vara sådan egendom. Att ett vapen kräver licens förstärker detta faktum och dessa bör således inte ingå i en bodelning. Mvh
Rådgivare