FrågaEKONOMIÖvrigt01/12/2005

Ansökan om skuldsanering - ett preskriptionsavbrott?

är ansökan om skuldsanering ett preskriptionsavbrott? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej. I 5§ preskriptionslagen ges en uttömmande lista hur preskritption kan brytas. Se http://lagen.nu/1981:130. Enligt 5§ 1p. så avbryts prekription bland annat genom att gäldenären (den betalningsskyldige) erkänner fordringen gentemot borgenären. Ansökan om skuldsanering torde vara ett sådant erkänande, dock bör tilläggas att fordran/fordringarna ändå ändras om skuldsanering beviljas så då spelar preskriptionstiden eg. ingen roll. Med vänlig hälsning
Rådgivare