FrågaARKIVÖvrigt03/03/2007

Privatimport av alkohol

Vilka aktuella rättsfall finns i frågan om privatimport av alkohol?

Lawline svarar

Jag vet inte om du menar privatimport genom vad man får ta med i bilen eller köp över Internet. Det finns inte många rättsfall om det men de få som finns handlar om distansköp av alkohol över Internet. Frågan är just nu ganska osäker och Högsta Domstolen har begärt ett förhandavgörande från EG-domstolen. Högsta Domstolen vill få klarhet i om Sveriges förbud mot distansköp av alkohol på Internet strider mot EG-fördraget. Sista ordet är inte sagt och det kan ske en förändrig på området. Vänliga hälsningar
Anna MannRådgivare