FrågaARKIVÖvrigt15/02/2007

Post- och inrikestidningar

Vad menas med post och inrikes tidningar? Kan en kunggörelse läsas i alla läns och lokaltidningar?

Lawline svarar

Post- och inrikestidningar är en av världens äldsta tidningar och är unik på det sättet att den är det enda organet i Sverige som har rikstäckande kungörelser. Till exempel så måste alla konkurser, skuldsaneringar och exekutiva auktioner kungöras i tidningen. Förr utgavs tidningen av Svenska akademin i pappersformat, men sedan den första januari 2007 har bolagsverket tagit över post- och inrikestidningar. I och med övergången har pappersformatet försvunnit och numera finns den endast att läsa på Internet. (se https://poit.bolagsverket.se/KPNPublikWeb/ ) När något kungörs i post- och inrikes tidningar innebär det således inte att det går att läsa i alla läns- och lokaltidningar utan att det går att läsa på bolagsverkets webbplats. Med vänlig hälsning,
Gabriel WestinRådgivare