FrågaEKONOMIÖvrigt05/02/2007

Krav på revisor i enskild firma och HB?

Vid vilka omständigheter är det ett krav att en enskild firma har en revisor? Handelsbolag, är det krav på revisor från start eller är det även där beroende på omfattningen av företagandet?

Lawline svarar

En enskild näringsidkare eller ett handelsbolag behöver normalt inte ha någon revisor. Ett krav på revisor uppkommer dels om den enskilda näringsidkaren eller handelsbolaget är ett "större" företag. Exempelvis om företaget har många anställa eller balansomslutningen under vart och ett av de två senaste åren uppgått till mer än 50 miljoner kronor. Krav på revisor kan också finnas om företaget driver speciell verksamhet (t.ex. advokatverksamhet). För handelsbolag föreligger också krav på revisor om någon av bolagsmännen är en juridisk person. Detta innebär inte att bokföringsskyldigheten försvinner. Enskilda näringsidkare och handelsbolag är alltid bokföringsskyldiga. För mer info se Bolagsverkets informationsblad http://www.bolagsverket.se/vill_du/starta_foretag/guiden/jamforelse.html
Andreas HeedRådgivare