Aggressiv hund

Har en kompis som blev biten av en hund, det var inte så hårt men den var aggressiv och högg. Det är inte första gången den har attackerat utan har också attackerat en liten flicka. Ägaren verkar inte bry sig heller. Vad finns det för paragrafer mot sånt , vad säger lagen ? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Svaret på din fråga finner du i lag om tillsyn över hundar och katter (http://lagen.nu/1943:459). Enligt 1§ skall hundar hållas under sådan tillsyn som behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Hundar med benägenhet att bita människor får ej vistas lösa utomhus enligt 2§. Enligt vad du beskriver har hundens ägare klart brustit i sin tillsyn över hunden. P.g.a. detta kan det bli aktuellt med vissa påföljder som återfinns i 3§. T.ex. kan polismyndigheten besluta att hunden skall hållas instängd eller omhändertas.

Utöver detta har de personer som attackerats av hunden rätt att få skadestånd av ägaren. Ägaren har enligt 6§ ett rent strikt skadeståndsansvar för skador som hunden orsakar. Det krävs alltså inte att ägaren kan ses som vållande till skadan eller att han har förfarit oaktsamt. Om någon av de drabbade t.ex. fått kläder sönderbitna eller lidit andra skador är hundägaren skyldig att ersätta dessa.

Vad ni kan göra är att kontakta polismyndigheten, förklara situationen och begära att de vidtar åtgärder för att förhindra att hunden fortsätter att attackera personer. I samband med detta kan ni även framföra eventuella skadeståndsanspråk.

Hoppas detta är till hjälp!

Vänligen

Filip SkoglundRådgivare