FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/02/2007

Övertagande av sambostad

Hej! Jag och min f.d. sambo, sen 3 år tillbaka, köpte för ca 3 månader sedan en villa, men nu vill han separera. Vi betalade hälften var i handpenning (10% av i köpesumman) och vi delade på lagfarts- och pantbrevskostnader. Vi äger 50% vardera av huset. Jag ska bo kvar i huset, han gör en överlåtelse till mig och jag tar över lånen på huset. Min undran är, har han rätt att få tillbaka hela sin del av handpenningen?

Lawline svarar

Hej, Enligt 8 § sambolagen (se http://www.lagen.nu/2003:376 ) skall en bodelning ske, på begäran av någon av samborna, när samboförhållandet upphör. Detta gäller dock inte när samborna tidigare ingått avtal om att bodelning inte skall ske, i enlighet med 9 § sambolagen. I bodelningen skall samboegendom ingå. Enligt 3 § sambolagen är sambornas gemensamma bohag och bostad, som förvärvats för gemensam användning, samboegendom. En bodelning går till så att varje sambo först får avräkna sina skulder mot samboegendomen. Eftersom en bodelning mellan sambor begränsar sig till viss egendom skall skulder som inte är förknippade med någon särskild egendom i första hand täckas med egendom som inte ingår i bodelningen (se 13 § sambolagen). När detta skett skall överskottet läggas samman och delas på två lika stora andelar (14 §). Avslutningsvis skall lottläggning ske (16 §), det vill säga varje sambo skall få ut så mycket på sin lott som motsvarar andelen. Om värdet på lotten (d v s i ditt fall bostaden) överstiger andelen skall sambon betala det överskjutande beloppet i pengar (17 § ). Det förfarande jag beskrivit leder till att man inte tittar på hur mycket pengar en av samborna investerat i bostaden. Även när en av samborna betalat hela bostaden själv har den andra sambon rätt till ett värde som motsvarar hälften, för det fall inga skulder finns och om bostaden skaffats för sambornas gemensamma användning. Att lagen lämnar er förslag på hur ni kan fördela egendomen betyder dock inte att ni inte själva kan reglera frågan själva och komma överens om en fördelning som passar er bättre. Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare