FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/02/2007

Betänketid vid skilsmässa

Min man vill skiljas.Vi har en dotter på 1,5 år.han vill att jag ska skriva under skilsmässopapperna snabbt, men jag är ej redo för det ännu.Spelar det någon roll om jag skriver under eller ej?Blir det någon skillnad i ex betänketiden?

Lawline svarar

Hej Eftersom ni har ett barn under 16 år så kommer betänketid om sex månader att löpa oavsett om ni är överens (ni inger en gemensam ansökan om skilsmässa) eller om endast din man inger en ansökan. Om ni ansöker gemensamt börjar betänketiden att löpa i och med det, om endast den ena maken vill skiljas börjar betänketiden räknas från när den andra maken delges om yrkandet, således när rätten skickar meddelande om detta till dig. När betänketiden har löpt under minst sex månader meddelas en dom på äktenskapsskillnad endast om någon av makarna framställer ett särskilt yrkande om det. Om det går mer än ett år från att betänketiden har börjat och inget yrkande har framställts är frågan om skilsmässa förfallen. Domstolen avskriver då målet. Lagreglerna finns i 5 kap. äktenskapsbalken, http://www.lagen.nu/1987:230#K5 Vänligen
Anna BergmanRådgivare