FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/11/2005

Vilken egendom har man rätt till som f d sambo?

Om min fd.sambo köpt det hus vi bodde i, kan jag ändå hävda min rätt att få del i det vid separation?

Lawline svarar

Enligt sambolagen skall samboende vid separation ta lika del av den s k samboegendomen genom bodelning. Den gemensamma bostaden utgör samboegendom om den förvärvats för gemensamt bruk. Vem som har betalat för den spelar ingen roll. Det avgörande är att bostaden måste ha köpts i syfte att paret ska bo där tillsammans. Om den ena sambon flyttar in i den andres bostad är bostaden alltså inte samboegendom (den är det däremot om en sådan bostad sålts och pengarna använts för en ny gemensam bostad). Även om man i princip skall dela lika på samboegendomen kan man om det skulle kunna anses oskäligt för någon av parterna, jämka bodelningen så att man endast räknar med en del av varje persons egendom. Detta kan ske om samboförhållandet varat i mindre än fem år. Begäran om bodelning skall göras senast ett år efter samboförhållandets upphörande. Om ingen begär bodelning behåller var och en sin egendom.
Sara EdströmRådgivare