FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/01/2007

Arv efter halvsyskon.

3 bröder och en halvbror, samma far (halvbroder död sedan tidigare). En av bröderna dör. Eftersom föräldrarna är döda så delas boet in i en faders och en moderssida (eftersom dom inte har samma far). Ärver sonen efter halvbrodern något? Kan det vara så att han ska ha en sjättedel som skulle ha tillfallit hans far?

Lawline svarar

Hej, Du har helt rätt i att sonen kommer att ärva den del som skulle ha tillkommit hans far om denna varit vid liv. Detta regleras i 2 Kapitlet 2 § Ärvdabalken. Se hela Ärvdabalken http://lagen.nu/1958:637 . Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare