FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/02/2007

Utgör huset samboegendom?

Hej! Min sambo köpte ett nytt hus när vi skulle flytta till honom. Efter jag flyttat började vi bygga på eftersom vi skulle anpassa huset till en större familj. Kan huset räknar som samboegendom och vilka rättigheter har jag i fall om jag flyttar ifrån huset?

Lawline svarar

Reglerna kring detta finns i sambolagen som du finner http://lagen.nu/2003:376. Lagens 3 § stadgar att som samboegendom räknas gemensam bostad om den förvärvats för gemensam användning. Eftersom din sambo köpte huset för att ni skulle flytta ihop så har det förvärvats för gemensam användning. Enligt 8 § kan en sambo vid en ev separation begära att samboegendomen ska delas mellan dem genom en bodelning. Enligt 13 och 14 §§ ska varje sambo dra av sina ev skulder från sin samboegendom som sedan delas lika mellan dem båda. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare