FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/02/2007

Överklaga bouppteckning

hej om en bouppteckning efter ett dödsbo hållits och man dit ej blivit kallad ,trots att man haft rätt till en del av det dödsboet (som efterlevande till tidigare avliden maka)är man då ändå tvungen att hålla sig inom en viss tidsram för att hävda sin rätt

Lawline svarar

Hej, Jag ska försöka fatta mig så kort som möjligt. Regler om bouppteckning finner du i Ärvdabalkens 20 kap, som du finner http://lagen.nu/1958:637. Enligt 9§ så får inte en bouppteckning registreras hos skatteverket om den är felaktig, och den är felaktig om inte alla som är dödsbodelägare har blivit kallade. Om man däremot (må vara felaktigt) angivit i bouppteckningen att du blivit kallad och bifogat en skriftlig bekräftelse på kallelsen eller ett intyg om rekommenderat brev så räcker detta för registrering enligt skatteverket. Du har däremot möjlighet att överklaga beslutet till Länsrätten. Ett förvaltningsbeslut överklagas normalt sett inom tre veckor från det att du fått kännedom om beslutet, i detta fall fått veta att det skett en bouppteckning utan din medverkan. Jag har inte funnit några undantagsregler som skulle kunna bli tillämpliga i ditt fall. Rekommenderar att du tittar på en broschyr som finns på skatteverkets hemsida som heter SKV461, där finns mycket matnyttigt. Hoppas du är nöjd med svaret. Mvh
Ida ForssRådgivare