FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/02/2007

Rätt till arv och rätt att ta del av testamente

Min farmor har dött, min far är i livet. Har jag någon arvsrätt eller får min far ärva allting? Jag vet att det finns ett testamente men inte vad det står i det. Vart kan jag vända mig och ta reda på mer om tesamentet, då min far ej vill prata om saken?

Lawline svarar

Du har ingen arvsrätt och det finns ingen du kan vända dig till, förutom din far, för att se vad som står i testamentet. Din far ärver enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken, se http://www.lagen.nu/1958:637, allt eftersom han är bröstarvinge. Enligt 2 kap. 1 § 2 st. kan du bara ärva din farmor om din far inte är vid livet vid hennes död. Ett testamente är en privat handling som inte behöver registreras hos någon myndighet. Testamenten är således inte officiella. Finns ett testamente ska det dock bifogas med bouppteckningen. Om du med säkerhet vet att det finns ett testamente får du kontrollera att det bifogats när bouppteckningen skickats till tingsrätten. En sådan handling är offentlig och kan begäras ut vid den tingsrätt som den skickats till.
Michael WittingRådgivare