FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/01/2007

Förordna vårdnadshavare till sitt barn om man dör

Om en mamma har ensam vårdnad och fadern är okänd. Kan modern ansöka om papper för att säkerställa att mormor och morfar till barnet blir vårdnadshavare till barnet ifall hon dör och i så fall hur går modern tillväga?

Lawline svarar

Hej! När en förälder som har ensam vårdnad om ett barn dör, ska domstolen förordna en eller två vårdnadshavare. I det fallet att fadern är okänd så blir det inte aktuellt att anförtro vårdnaden till den andre föräldern. I bedömningen av vem som ska utses till vårdnadshavare vägs flera aspekter in. Hänsyn tas till hur barnet har levt medan föräldern var i livet, vilka relationer barnet har haft och har till exempelvis släktingar och styvförälder. Domstolen ska beakta de önskemål som den avlidna föräldern har fört fram om vem som den vill ska bli vårdnadshavare, se 6 kap 10 a § fjärde stycket FB (http://www.lagen.nu/1949:381 ). Domstolen ska följa det valet av vårdnadshavare som den avlidna föräldern har gjort, om det inte är olämpligt. Barnets bästa måste ju alltid komma i första hand. Om man vill säkerställa att sina önskemål om vårdnadshavare uppfattas av omgivningen kan man skriva in dessa i sitt testamente. Du kan även vända dig till socialnämnden i din kommun för att få mer råd. Det är nämligen socialnämnden som har det övervägande ansvaret för att en vårdnadshavare blir utsedd när en förälder dör. Jag rekommenderar dig att höra dig för hos dem. Vänliga hälsningar,
Anna BergmanRådgivare