FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/01/2007

Testamente till förmån till sambo

Vi är sambor sen många år och båda har barn från tidigare äktenskap. Vi vill göra ett testamente där vi ärver den andres tillgångar löst och fast samt sitta i orubbat bo så långt som möjligt. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Sambor har, till skillnad från makar, ingen arvsrätt enligt ärvdabalken (SFS 1958:637), ÄB. Se 2 och 3 kap. ÄB där sambor inte finns med i uppräkningen eller på annat sätt anges som arvtagare. Lagen hittar du http://www.lagen.nu/1958:637 . Därför är enda möjligheten att kvarlåtenskapen ska övergå på sambon att upprätta ett testamente. I och med att ni båda har barn som inte är era gemensamma blir det hela lite mer komplicerat eftersom barnen oavsett testamentet alltid har rätt att få ut sin laglott. Laglotten utgörs av hälften av kvarlåtenskapen, 7 kap. 1 § ÄB. Laglotten kan utfås av barnet (bröstarvingen, 2 kap. 1 § ÄB) först efter jämkning av testamentet, 7 kap. 3 § 1 stycket ÄB. Om inte bröstarvingen gör anspråk på att få ut sin laglott genom att påkalla jämkning av testamentet inom sex månader från det att han eller hon fick del av testamentet går rätten till laglotten förlorad enligt 7 kap. 3 § 3 stycket. På så sätt kan alltså barnen frivilligt avstå från sin rätt till laglott, men barnen kan aldrig tvingas till ett sådant avstående. Var även noga med att testamentet upprättas på ett formenligt sätt, d.v.s. skriftligen i närvaro av två vittnen o.s.v., se 10 kap. ÄB. Lycka till!
Rådgivare