FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/01/2007

Finns möjlighet att lagligen avsäga sig ett släktskap?

Hej! Går det att juridiskt begära en skilsmässa från sitt syskon/sina syskon? Jag har under en lång tid varit utsatt för elakhet och vill en gång för alla, genom en \"skilsmässa\", visa mitt definitiva avståndstagande. Hur påverkar detta arv och bodelning efter föräldrar? Är detta möjligt och hur går jag då tillväga?

Lawline svarar

Hej! Det finns inga möjligheter enligt svensk lag att avsäga sig ett släktskap. Man kan alltså inte lagligen markera att man vill "skilja sig" från sin familj. Arv och bodelning sker således som vanligt även om du och ditt syskon säger upp bekantskapen med varandra. Vänligen
Lisa SwansonRådgivare