FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/02/2007

Bodelning vid upphörande av samboförhållande

Om man genom sitt företag har handlat möbler till hemmet och skall sedan göra en bodelning, ingår då möblerna i bodelningen eller? Undrar även om min sambo kan göra yrkande på mitt företag som är enskild firma? Hon har inte arbetat i firman mer än ett par månader i början. Bil och häst, ingår de också i bodelningen?

Lawline svarar

Reglerna för bodelning vid äktenskapsskillnad och samboförhållandens upphörande är inte lika varför svaret varieras därefter. Jag förutsätter nu att ni inte är gifta utan att det här rör sig om ett samboförhållande som har upphört, frågan tyder i vart fall på det. Enligt 8 § sambolagen som du hittar http://lagen.nu/2003:376, skall vid samboförhållandets upphörande samboegendomen fördelas emellan dem. Enligt 3 § sambolagen är sambors gemensamma bostad och bohag sådan samboegendom som skall fördelas om den är förvärvad för gemensam användning. Det betyder i detta fall att möbler som ni inköpt för att bruka gemensamt skall räknas in i bodelningen. Hur dessa betalts, eller av vem, är ovidkommande. Ditt företag, bilen och hästen skall inte vara med i bodelningen då det inte räknas till gemensamt bostad eller bohag.
Rasmus FahlénRådgivare