FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/01/2007

Strikt ansvar för hundägare

Vår hund slet sig från oss under en promenad och blev påkörd av en bil och dog. Nu vill bilägaren ha 4 000 kr i skadestånd, dvs att vi betalar hans självrisk. Är detta riktigt? Vi hade vår hund kopplad.

Lawline svarar

Hej! Enligt lag om tillsyn över hundar och katter http://lagen.nu/1943:459 följer att hundägare har ett s.k. strikt ansvar. Vad som menas med detta är att man som hundägare alltid är ansvarig för sådana skador som ens hund orsakar, oavsett om man varit vållande eller inte. Trots att det i detta fall rör sig om ett strikt ansvar krävs emellertid att det finns ett relevant (adekvat) orsakssamband mellan skadorna och hundens handlande. Med andra ord krävs det att skadorna har orsakats av hunden för att det strikta ansvaret skall inträda. Det bör emellertid framhållas att det i fall som detta kan finnas möjlighet till jämkning med stöd av 18 § Trafikskadelagen. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare