FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/01/2007

Kan man kräva förskott på arv?

Jag har en faster som är dement och barnlös. Det är min syster och jag och en annan faster som som är enda arvingarna. Det finns testamente. Kan man få ut en del av arvet i förskott? Då det handlar om väldigt mycket pengar så skulle det inte inskränka på fasters nuvarande liv och det skulle lösa ekonomiska problem för oss.

Lawline svarar

Hej! Man kan inte kräva ut ett arv i förskott. Din faster har rätt att disponera sina tillgångar som hon vill. Arv är en rätt som tillkommer dig endast efter din släktings bortgång (se bland annat ÄB 1:1 http://www.lagen.nu/1958:637). Det du kan göra är att förhöra dig med din faster, eller god man för din fasters rättshandlingar, om hon vill ge dig en summa som en gåva eller skriva något om förskott på arv. Detta förutsätter din fasters/god mans vilja. Med vänlig hälsning
Lisa SwansonRådgivare