FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/01/2007

Samboförhållandes upphörande till följd av flytt

Ett par har varit sambo sedan 1983. De har hela tiden bott tillsammans.Kvinnan läggs in på sjukhus kring midsommar 2006 och ambulerar mellan sjukhus och korttidsboende på vårdhem. Hon avlider i september 2006. Bouppteckning äger rum utan att mannen kallas eller informeras. Bouppteckningsmannen anger som skäl att ett samboförhållandet upphör om ena parten t.ex. pga sjukdom nödgas att flytta från den gemensamma bostaden. Vid sitt frånfälle är kvinnan skriven på den gemensamma adressen. Ett äktenskap varar " tills döden skiljer oss åt " om ej endera parten begär annat. Vad gäller för sambor. Frågar jag vänligen,

Lawline svarar

Hej!
Äktenskap och samboende har juridiskt sett både likheter och olikheter. Frågan om när ett samboförhållande är för handen avgörs av faktiska förhållanden, medan ett äktenskap självklart kräver en vigsel. Enligt 1 § Sambolagen föreligger ett samboförhållande om två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Frågan om ett samboförhållandes upphörande regleras i 2 § Sambolagen. Situationerna är om någon av samborna ingår äktenskap, flyttar isär, någon av samborna avlider eller om en sambo begär bodelning.

För att ta reda på vad som menas med att samborna flyttar isär får man gå till andra källor än lagtexten, till exempel förarbeten och vägledande domstolsavgöranden. Enligt förarbeten (Prop 2002/03:80 s 46) till Sambolagen är det viktiga parternas avsikt med att flytta isär. Som exempel nämns att ena parten vistas på sjukhus eller annan vårdinrättning. Samboförhållandet får i en sådan situation i princip anses bestå såvida parterna inte avsett något annat.

Det verkar på din fråga som att de båda samborna inte haft för avsikt att avsluta samboendet, att kvinnan även fortsättningsvis var folkbokförd på adressen talar ju även för det. I så fall har den efterlevande sambon rätt till bodelning beträffande samboegendomen, se 8-21 §§ Sambolagen. Sambolagen hittar du http://lagen.nu/2003:376. Du kan kontakta en jurist för att driva frågan.

Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare