FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/02/2007

Testamente-klander

Min mormor har precis avlidit. Min mamma gick bort för många år sedan så jag å mina systrar tar ju över arvslotten. Det har visat sig att mormor hade ett testamente. Detta är dock skrivet efter att hon fick en stroke och hade mycket svårt att kommunicera. Även enstaka ord var problem. Testamentet i fråga är skrivet efter att hon fick sin stroke. Vi misstänker att testamentet är skrivet av våran moster och endast underskrivet av mormor. Som vittnen användes mosters grannar som även är hennes vänner. Kan detta testamente anses som giltigt?

Lawline svarar

Hej! Det stämmer att det är du och dina systrar som övertar arvslotten om er mor är avliden, 2 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken (1958:637), ÄB. Lagen hittar du http://www.lagen.nu/1958:637 . Nu finns det dock ett testamente och frågan är om detta är giltigt med hänsyn till er mormors hälsotillstånd vid testamentets upprättande. Reglerna om testamentes upprättande finns i 10 kap. ÄB. Enligt 10 kap. 1 § ÄB skall testamentet upprättas skriftligt med två vittnen. I vittnenas samtidiga närvaro skall testator (er mormor) underteckna handlingen eller vidkännas sin underskrift på handlingen. Regeln fokuserar på själva undertecknandet och utesluter inte uttryckligen att testamentet måste skrivas av testator själv. Av 10 kap. 3 § ÄB framgår dessutom att det i vissa fall går att bortse från formkraven p.g.a. testators sjukdom eller annat liknande tillstånd. I vissa fall kan det till och med godtas att ett av testamentsvittnena skriver testators namn om testator har svårt att skriva själv, se NJA 1937 s. 221. Mot bakgrund av detta och med tanke på att din mormor var sjuk skulle testamentet kunna anses giltigt trots att någon annan skrivit själva testamentet. Att vittnena är din mosters vänner behöver inte heller ha betydelse. I 13 kap. ÄB finns regler om testamentes ogiltighet. Där stadgas i 13 kap 1 § ÄB att ett testamente är ogiltigt om formkraven i 10 kap. 1 § ÄB, men där finns det som nämnts ovan undantag för fall av sjukdom eller svårighet att skriva. Det gäller inte heller om det upprättats under påverkan av en psykisk störning, 13 kap. 2 § ÄB. Dessutom gäller enligt 10 kap. 3 § 1 st. ÄB att testamentet är ogiltigt ifall någon har tvingat testator att upprätta testamentet eller förmått denna till att underteckna testamentet genom utnyttjande av dennas oförstånd, viljesvaghet eller beroende ställning. Bedömningen blir beroende av din mormors mentala hälsa vid tillfället. Om hon var psykiskt medtagen av stroken kan testamentet klandras enligt 13 kap. 2 § ÄB om tillståndet kan betraktas som en psykisk störning. Alternativt skulle kunna hävdas att hennes oförstånd, viljesvaghet eller beroende ställning utnyttjats för att förmå henne att skriva under testamentet, men det beror på hur pass mentalt påverkad hon är av stroken och övriga omständigheter vid testamentets upprättande. Det är den som klandrar testamentet som måste bevisa att en ogiltighetsgrund föreligger. Lycka till!
Rådgivare