FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/01/2007

Underhåll mellan förälder och myndigt barn

Min sambos dotter är född i januari 1987. I juni 2005, då hon är 18 år och 5 månader avbryter hon studierna pga graviditet. Då har hon gått ut andra året på gymnasiet. I augusti 2006 påbörjar hon tredje året på gymnasiet. Hon har flyttat hemifrån och är inte folkbokförd hos någon av föräldrarna. Enligt försäkringskassan så hade hon inte fått underhållsbidrag utbetalt. Det är upp till var förälder. Min sambo valde att betala underhåll hennes sista gymnasieår. Nu när sista terminen börjat har hon redan deklarerat att hon inte kommer att få betyg i alla ämnen pga bl a dålig närvaro och kommer därmed att fortsätta någon form av gymnasial utbildning för att få upp betygen. Och hävdar att han då kommer att fortsätta att vara underhållsberättigad. Hon kommer alltså att vara 20 år och 7 månader när hon i så fall ska börja på någon alternativ gymnasial utbildning. Vad är er rekommendation?

Lawline svarar

Hej, Underhållsskyldighet mellan förälder och barn regleras i 7 kap Föräldrabalken (FB). Enl. 7 kap 1 § första stycket FB ska föräldrar betala underhållsbidrag till barn efter vad som kan anses skäligt. Man tar vid bedömningen främst hänsyn till barnets behov ovh förälderns ekonomiska förmåga. Enl. huvudregeln i 7 kap 1 § andra stycket FB upphör denna underhållsskyldighet när barnet fyller 18 år. Från denna huvudregel finns dock ett undantag som är tillämpligt i detta fall: om barnet fortsätter sin skolgång i grundskola eller gymnasie efter sin 18-årsdag fortsätter föräldern att vara underhållsskyldig, dock som längst tills barnet fyller 21 år. Detta gäller även om barnet flyttat hemifrån. Din sambo är alltså underhållsskyldig gentemot sin dotter tills hon fyller 21 år. Detta gäller dok enl. ett rättsfall från Högsta domstolen under förutsättning att hon verkligen går i skolan, dvs. inte bara har fått antagningsbesked etc. men sedan uteblir från undervisningen (NJA 1992 s 256). Föräldrabalken hittar du http://lagen.nu/1949:381. Vänligen,
Rådgivare