FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/01/2007

Makes rätt att behålla efternamn efter en skilsmässa.

Kan jag kräva att min fd. fru ändrar efternamnet efter skilsmässa (så att hon ej skulle behålla mitt efternamn)?

Lawline svarar

Hej. Den make som tagit den andre makens efternamn får behålla detta namn även efter att äkenskapet upplösts. Maken får behålla detta namn även om hon/han ingår nytt äktenskap. Däremot kan inte efternamnet föras över på den nya maken. Din f.d fru har rätt att behålla ditt efternamn men hon kan inte föra över detta på en ny make om hon gifter om sig. Din f.d fru behöver inte behålla ditt namn utan kan byta tillbaka till det namn hon hade som ogift. Det framgår av 10 § namnlagen http://lagen.nu/1982:670 Vänligen
Rådgivare